Een procedure bepaalt hoe een proces de input verwerkt tot output. Als een procedure onvolledig is wordt een deel van de input niet of foutief verwerkt. Ontbrekende output onderbreekt het proces, en mogelijk ook andere processen. Een foutieve output is zo mogelijk nog erger, omdat de fout niet opvalt maar zich wel voortplant.
Een betaling wordt niet uitgevoerd, maar een reden wordt niet gegeven. Maar is er wel een reden? Moet er altijd een reden zijn voor iets dat had moeten gebeuren en niet gebeurd is? En als we een reden kennen, zouden we die dan wel geven? Stel je voor dat de klant daar iets aan heeft…
Ik wil mijn zakelijk rekeningnummer veranderen, omdat ik weg wil van een bank die haar applicaties voor internetbankieren niet in orde krijgt. Ik ben bang voor het oerwoud waar ik doorheen moet. Ga ik het overleven?
Na veel vijven en zessen is de federale regering er toch in geslaagd een corona-barometer te construeren. Maar de definitie is niet sluitend, waardoor dit gewrocht vooral het primaat van de politiek onderstreept. En misschien is het wel vooral daarvoor bedoeld.
België is ernstig getroffen door de corona-crisis, en we willen graag weten hoe dat komt. Dat er in dergelijke omstandigheden dingen verkeerd lopen is begrijpelijk. Minder begrijpelijk is dat niemand de olifant in de kamer ziet. Een basale fout, gewoon genegeerd, of zelfs helemaal niet opgemerkt, maar deze keer met grote gevolgen.
Het artikel "Moet ons Nederlands een mondmasker aan?" uit De Standaard van 13-05-2020 gaat over het gebruik van Engelse woorden in nederlandstalige berichtgeving in een corona-context. Interessant op zich, maar vooral ook een mooi voorbeeld van gebrekkige aspectscheidingen en vlag-en-ladingproblemen.
In het digitale tijdperk zijn documenten veel gemakkelijker bereikbaar. Ja, soms. Af en toe heb je 10 mails en een boze telefoon nodig om er aan te geraken… En krijg je Doccle door de strot geduwd. Of toch niet?