De vraag of A.I. de mens ooit inhaalt wordt een oneindige discussie, tenzij we enkele aspecten duidelijk scheiden. Intussen doet de techsector veel inspanningen om A.I. te promoten, en tegelijk te waarschuwen voor het einde van de beschaving. Wat is daar aan de hand? De filering van een artikel uit Trends, een kritische blik op het "Global AI Moratorium", en een testje met ChatGPT.
Terwijl Zweden terugkomt van digitale middelen in de klas, gaan wij onverdroten verder met het promoten ervan, tot meerdere eer en glorie van de techsector. Of zou er ook iets educatief zijn aan A.I. in de klas? Een manifestatie van de klassieke basale fouten (vooral die van het zevende knoopsgat), en de geboorte van een nieuwe: voorbarige extrapolatie.
Hoe meer diensten worden gedigitaliseerd, hoe meer ellende je kan ondervinden als eens iemand overlijdt. Eneco geeft een mooi voorbeeld van een gebrekkige procedure.
Een debat in De Afspraak, tussen Anuna De Wever en Maarten Boudry, over degrowth, lijkt eerder op een dovemansgesprek. De basale fouten zijn deze keer nauwelijks relevant, de achterliggende clash tussen degrowth en neoliberalisme des te meer.
Sinds een half jaar of zo verschijnen met de regelmaat van een klok artikelen over artificiële intelligentie, te veel om telkens op te reageren. ChatGPT heeft het vuur aan de lont gestoken. Zit daar ook een bommetje achter, of gaat dit met een sisser aflopen? Een nieuw en interessant overzichtsartikel van De Technocraat triggert mijn reactievermogen.
De banden van grote SUV's in Brussel hebben een reële kans op leegloop. Er is namelijk een actiegroep die ze daarbij een handje helpt. Sympathiek of niet, de actievoerders gaan hun doel niet bereiken omdat er enkele serieuze basale fouten in de weg liggen.
Over het verband tussen harmonie, rook, basale fouten en het sociale weefsel.
Buxusrupsen zij al weer een maand of zo actief; als je ze bezig laat vreten ze alles kaal en gaan je planten dood. Systeemfouten zijn er altijd geweest, maar hoe meer systemen je plant in je organisatie (en we zijn goed bezig), hoe meer de systeemfouten vreten aan de bezieling van je medewerkers.
Over basale fouten en sociale ergernissen.
Technologiepromotor Gartner is van mening dat werknemers de veranderingen beu zijn. Dat is maar hoe je het bekijkt, en de visie van Gartner is klassiek: technologische initiatieven moeten beter ondersteund worden, en veranderingen moeten beter begeleid worden. Zegt een vertegenwoordiger van een sector die leeft van veranderingen.