Sociale media zijn niet meer uit ons leven weg te denken. We krijgen er allemaal mee te maken: als grootgebruiker, als casual user of als buitenstaander die zich zorgen maakt om iemand die net iets te verslaafd is aan TikTok, Instagram of Twitter. Sociale platforms hebben ons leven in sommige opzichten rijker en leuker gemaakt, dat zeker. Maar ze hebben ook een enorme impact op onze mentale gezondheid. De socials maken ons onzeker, bozer, banger, jaloerser en ontevredener. En meer verdeeld: de algoritmes tasten inmiddels zelfs het vertrouwen in onze maatschappij aan.
Dit is een boek over hoe sociale media ons manipuleren. Over hoe de slimme algoritmes achter de platforms ons gedrag, ons denken en onze verlangens beïnvloeden. Jij als 'gebruiker' bent niet het probleem. Het probleem is dat de meest verslavende technologie ever wordt ingezet om je aan het scrollen te houden. Deze media zijn helemaal niet sociaal. Ze zijn asociaal.
Ja en nee. Heb ik het boek zelf gelezen? Ja, hier en daar. Genoeg voor een bespreking? Nee, eigenlijk niet. Maar wat ik gelezen heb versterkt mijn idee dat de zogenaamde 'sociale media', als ultiem voorbeeld van digitalisering, vooral voordelen hebben voor de techsector, en nadelen voor de maatschappij. Wat mij ook weerhoudt van deelname aan dat circus.
Ik heb ooit een voorzichtige poging gedaan om een account te maken op Facebook. Dat was nog geen vijf minuten oud, of ik kreeg al een voorstel om "vrienden te maken", op basis van een lijst van al mijn contacten. Waar ze die gevonden hadden was mij een raadsel; ik had immers geen toelating gegeven om die op te snorren. Privacy was blijkbaar onbestaande, en dat blijft nog steeds een probleem, volgens het boek.
Dus een bespreking ga ik niet maken, ook al om het boek niet helemaal te moeten lezen. Maar ik kan je wel verwijzen naar een degelijke recensie op Bazarow, een soort Nederlandse GoodReads. Als je zelf sociale media gebruikt, dan kan je dit beter lezen, hetzij de recensie, hetzij het boek.