Van brokkelbrein naar focus

Auteur:
BOE839
Rugtekst:

Hoe kan een docent zijn leerlingen helpen hun brokkelbrein de baas te worden?

Appjes, berichtjes, online gaming, filmpjes delen – social media zijn fantastisch, zeker voor een adolescent. Maar diezelfde social media verstoren vaak de noodzakelijke aandacht én echte pauzes tijdens onderwijs en huiswerk. Gevolg: een brokkelbrein en negatieve invloed op leren.

De auteurs laten zien hoe drie breinnetwerken uit balans raken door frequent socialmedia-gebruik. Maar bovenal geven zij docenten tips om die balans te herstellen zodat aandacht makkelijker vast te houden is. Dit doen zij aan de hand van de nieuwste wetenschappelijke bevindingen en meer dan vijftig praktijkvoorbeelden. Inclusief zes didactische breinprincipes en een voorbeeldles voor leerlingen over social media en het brein.

Lees dit kleurrijke boek en ontdek:
• hoe een 'echte' micro-pauze, ook tijdens de les, zorgt voor betere aandacht;
• hoe je leerlingen kunt leren focussen en waarom aandachtsrituelen werken;
• hoe je net als app-ontwikkelaars dopamine kunt laten stromen in de les;
• waarom social media door de 4 G's het adolescentenbrein zo boeien.

Bespreking:

Ik ken uiteraard niet de hele boekenmarkt, maar dit is wel het eerste Nederlandstalige boek dat ik tegenkom over de gevolgen van smartphones (en social media, maar da's eerder een gevolg daarvan) op de ontwikkeling van kinderen en adolescenten in het onderwijs. En nog degelijk ook. Goed van opzet, goed gestructureerd, goed geschreven, goed uitgevoerd, goed leesbaar. Voldoende theorie, voldoende praktijk. Lay-out en illustraties zijn efficiënt, en niet storend. De combinatie van schrijvers heeft goed gewerkt. Het is wel duidelijk bedoeld voor de schoolcontext, maar als dat jouw context is: doen!

Meer bespreking ga ik niet geven. Als je door de paragraaf hierboven getriggerd wordt, weet je het wel (€27.50, of zoeken in de bieb) en indien niet, dan niet. Een bespreking in detail gaat daar niets aan veranderen. En ik ben rapper klaar.